Posts tonen met het label Haken. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Haken. Alle posts tonen

maandag 16 november 2015

Mutsen

Het wordt langzaam kouder en dan is het gelukkig mutsenweer.
Ik heb een leuke muts voor meisjes gemaakt met de puffsteek. Het is voor meisjes van 3/4 jaar. Het patroon heb ik voor je vertaald en uitgeschreven. Het originele (gratis) patroon komt hier vandaan.
Ik heb de muts gemaakt met 2 bollen broadway van Katia. Dit is garen met een glittertje en leuk voor de december maand.







Nodig ca. 65 gram Broadway garen
Haaknaald 4

Gebruikte steken: 

Puff steek (ps)  *Draad omslaan, haaknaald insteken, draad ophalen, omslaan, Haal de draad door 2 lussen op de haak* Herhaal van *tot* 4 keer. (Er zijn nu 6 lossen op je haaknaald) Omslaan en haal de draad door alle lussen op de haaknaald. 
Het zijn dus eigenlijk 5 niet afgemaakte stokjes. 

Lossen en vasten

Je kunt de maat makkelijk aanpassen door te blijven meerderen of minder toeren te meerderen en de lengte aan te passen. 

Patroon:

5 lossen en maak deze met een halve vaste tot een cirkel.
Toer 1: 2 lossen, *PS en 1 losse in de ring*. Herhaal 6x en sluit met een halve vast. (6 PS totaal)
Toer 2: 2 lossen,  *PS 1 losse PS 1 losse in elke ruimte van 1 losse*. Herhaal ** tot einde en sluit met een halve vaste. (12 PS totaal)
Toer 3: 2 lossen,  *PS 1 losse PS 1 losse in de 1e ruimte van 1 losse. PS en 1 losse in volgende ruimte*. Herhaal ** tot einde en sluit met een halve vaste. (18 PS totaal)
Toer 4: 2 lossen,  *PS 1 losse PS 1 losse in de 1e ruimte van 1 losse. PS en 1 losse in volgende 2 ruimtes*. Herhaal ** tot einde en sluit met een halve vaste. (24 PS totaal)
Toer 5: 2 lossen,  *PS 1 losse PS 1 losse in de 1e ruimte van 1 losse. PS en 1 losse in volgende 3 ruimtes*. Herhaal ** tot einde en sluit met een halve vaste. (30 PS totaal)
Toer 6: 2 lossen,  *PS 1 losse PS 1 losse in de 1e ruimte van 1 losse. PS en 1 losse in volgende 4 ruimtes*. Herhaal ** tot einde en sluit met een halve vaste. (36 PS totaal)
Toer 7 - 12: 2 lossen,  *PS 1 losse in elke ruimte van 1 losse*. Herhaal ** tot einde en sluit met een halve vaste. 
Toer 13: 1 losse,  *vaste in iedere 1 losse ruimte én in de top van de PS steek. Sluit met een halve vaste in de 1e vaste.
Toer 14 - 18: 1 losse,  vaste in iedere steek. Sluit met een halve vaste in de 1e vaste.
Hecht af en werk de draadjes weg
Strik
34 lossen. 1 stokje in de 3 losse vanaf de haaknaald. Haak stokjes in alle losse. Keer je werk en haak 2 losse (1e stokje) Daarna stokjes op alle stokjes van de vorige toer. Hecht af.Naai de einden aan elkaar en vorm een ring. Draai het garen om het midden van de strik en bevestig dit op de vastenrand van de muts. 
En natuurlijk vind ik het leuk om jullie resultaten te zien :)


woensdag 11 november 2015

Wedstrijd! Wie maakt de leukste/mooiste/handigste boodschappentas.

Vanaf  1 januari 2016 wordt het de winkeliers en marktkooplui verboden om gratis plastic tasjes uit te delen! Ongeveer 90 % van het afval in de  oceanen bestaat uit plastic....

Er komt teveel plastic in het milieu!

Maar wat is er mis om met je eigen boodschappentas te winkelen? Zeker wanneer je er zelf 1 maakt.
Daarom ga ik er een leuke wedstrijd aan koppelen:
Wanneer je (vanaf 1 januari 2016) met een zelfgemaakte tas bij ons komt shoppen, maak ik er een foto van en een jury (maak ik later bekend.) zal op 1 maart 2016 beslissen wie de leukste tas heeft gemaakt.
Geen inspiratie? Ik heb op mijn pinterest een leuk bord aangemaakt, dat vind je hier.

Veel succes! En breien/vilten/naaien of een combi mag natuurlijk ook,.



Wat kun je winnen:

Een waardecheque van 50 euro te besteden in onze winkel/webwinkel. (De webshop is einde vh jaar helemaal gevuld met alle artikelen uit onze 'stenen' winkel.



maandag 3 november 2014

Vanaf vandaag.....

Vanaf vandaag ga ik 2 blogs per week plaatsen. 1 van wat ik aan creatieve dingen gedaan heb en 1 wat algemeen stukje dat over van alles zou kunnen gaan wat me bezig houdt. Zo structuur ik mezelf een beetje want met de winkel en mijn huis, mijn lief, 3 dochters en 4 (+4 bonus) kleinkinderen heb ik dat wel nodig.
Vandaag heb ik het voorbeeld kussen voor de workshop 'leren haken' afgemaakt. De achterkant had ik bedacht om meerdere steken te oefenen, maar toen bedacht ik dat borduren op de vasten ook wel erg leuk is. Dus haken, haken haken. Maar stop de klok, want het kussen is klaar. Nu kijken wat de cursisten voor achterkant van hun kussen kiezen. Het borduren of de steken oefenen. De cursus is 6 weken en dit wordt de 2e les.


Voor mezelf ben ik nog bezig met een engels patroon voor een poef, maar daar moet ik echt de rust hebben in mijn hoofd, anders gaat dat niet lukken. 
En nog een zitkussen voor de workshop zitkussen haken. Vond dit wel een leuk glitter garen zo in de maand voor kerst ;)


zaterdag 29 januari 2011

Sprei

Wanneer je een tante hebt die graag haakt, maar zelf echt niet meer weet wat te haken, dan heb je geluhuk!!
Ik wilde graag een sprei voor op ons bed, maar daar had ik echt nog geen tijd voor. Het garen was zo gekocht, maar er zijn nog zoveel andere dingen dat het er maar niet van kwam.

Tante Sina haalt haar eigen spreien uit en begint gewoon vrolijk weer opnieuw om maar weer wat te haken te hebben.

Nu daar hebben we wat op gevonden. Dit is de sprei die ze voor me gemaakt heeft, heb hem net meegekregen.



Omdat ze eigenlijk maar 1 patroon heeft en het niet te moeilijk moet zijn, heb ik wat voor haar (en mij) bedacht. De sprei die ze gemaakt heeft, is een patroon wat ze al haar hele leven gebruikt en bijna zonder te kijken kan maken. Ze let het weg, pakt het op, praat ondertussen geen probleem. Ik heb leuke kleurtjes bij elkaar gezocht, dan is het toch wel weer anders haken dan alleen dat wit (en grijs). Het is leuk voor haar en volgens mij geeft het een grappig effect. Ik heb haar gevraagd gewoon met een andere kleur te beginnen (wel in een bepaalde volgorde) wanneer een bolletje op. Geen idee hoe het uit gaat pakken, maar de kleuren zijn leuk....



De wol stuur ik komende maandag na haar toe met een kleurenschema en let op: over 6 weken het eindresultaat van dit experiment.
Goed dat ik het niet zelf hoef te doen, want ik realiseer me dat ik al een paar keer melding heb gemaakt op mijn blog van iets wat ik ga doen. Daar moet ik eerst maar eens aan gaan beginnen.

woensdag 17 juni 2009

Gehaakt plaid







De plaid voor Kelly en Jasper is af. Hij ligt daar al op de bank. Jasper vond het een krek kleedje. En dat betekent dat hij het ook leuk vindt. Nu het volgende project; de lampenkap en de stoel van de oma van jasper.
Daarna ga ik de plaid van Wendy in elkaar zetten. Ik geloof dat we een jaar geleden ieder de helft van de stroken gehaakt hebben en die moeten nu nog aan elkaar gezet worden. Ik ga me van het weekend even 'kwaadmaken' op die stroken.